بخش ۱۱ (برنامه نویسی شیء گرا با جاوا اسکریپت)

در برنامه نویسی شیء گرا ما از انواع داده ای استفاده میکنیم که به آن ها شیء می گویند. هر شیء خصوصیات و توابع مربوط به خودش را دارد. شما میتوانید اشیاء مربوط به خود را ایجاد کرده و در برنامه ها و بازی های دیگر از آن استفاده کنید. به این ترتیب هزینه مربوط به برنامه نویسی کاهش پیدا میکند.

همان طور که گفته شد هر شیء خصوصیات و توابع یا همان متد های مربوط به خود را داراست. در جاوا اسکریپت اشیاء با کلمه کلیدی function  تعریف میشوند.که البته ممکن است برای شما خوشایند نباشد چون برای توبع هم از همین کلمه استفاده میشود. به مثال زیر دقت کنید :



در مثال بالا ما یک نوع داده ای جدید به نام Human  ایجاد کردیم و خصوصیات Name و Age  و متد Show  را به ان اضافه کردیم. سپس با استفاده از عبارت new  یک Human  جدید به نام Ali ایجاد و Age آن را هم برابر 20 قرار دادیم. و نهایتا با متد Show  آن، خصوصیت هایش را نمایش دادیم.

اگر بخواهید می توانید تابع را هم درون خود شیء قرار دهید اما در این روش هر بار که شیء جدیدی را ایجاد کنید این تابع برای آن شیء مجددا ایجاد میشود.

به مثال زیر دقت کنید :



همچنین شما میتوانید شیء ها را به صورت زیر تعریف کنید :



با این روش شما میتوانید خصوصات را مستقیما به شیء نسبت دهید. اما دیگر نمی توانید اشیاء جدیدی از این نوع تولید کنید یا به عبارت دیگر instance از روی آن بسازید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد