بخش ۲ ( مروری مختصر بر جاوا اسکریپت (۱) )

در این بخش یک مرور کلی و مختصر بر زبان جاوا اسکریپت داریم. و مفاهیم و دستورات پایه ای را معرفی میکنیم. در بخش های بعد هر کجا که لازم شد بیشتر در این باره توضیح می دهیم. ( توجه کنید که هدف اصلی ما ساخت بازی است نه آموزش زبان جاوا اسکریپت پس توضیحاتی که راجع به این زبان ارائه میشود نتها به قدر ملزومات ساخت یک بازی است. )


اولین موضوع مورد بحث متغیرها و چگونگی تعریف آن ها در زبان جاوا اسکریپت است.متغیرها محلی از حافظه اصلی برای ذخیره اطلاعات و داده ها هستند .در زبان جاوا اسکریپت متغیرها با کلمه کلیدی  var  تعریف می شوند. به مثال های زیر دقت کنید :



همانطور که میبینید دستورات در جاوا اسکریپت به ";" ختم میشوند. میتوانید از ";" استفاده نکنید؛ اما اگر بخواهید چند دستور را در یک سطر بنویسید باید از ";" در انتهای هر دستور استفاده کنید.

دستور اول و دوم متغیرهای عددی و دستور سوم یک متغیر رشته ای را تعریف میکند. همان طور که گفته شد در جاوا اسکریپت همه متغیرها با var تعریف میشوند.


توجه به این نکته ضروری است که جاوا اسکریپت نسبت به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس است. یعنی اگر شما یک متغیر با نام  myName  تعریف کنید و بعد آن را با نام  myname  مورد استفاده قرار دهید متغیر دومی به عنوان یک متغیر جدید در نظر گرفته شده و اطلاعات متغیر اول را ندارد.


عملگرهای ریاضی در جاوا اسکریپت به صورت زیر هستند : ( در دستورات زیر // بیانگر توضیحات ( Comment )برنامه است )




در جاوا اسکریپت ساختار مقایسه ای دستور if مانند زبان جاوا است. به مثال زیر دقت کنید :





با استفاده از دستور switch می توان حالات مختلف یک متغیر را بررسی کرد و راجع به مقادیر مختلف آن تصمیم گیری کرد.

ساختار دستور switch  به صورت زیر است :



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد